Folket som ingen har sett...



Jag har beställt ett par sådana här schyssta bågar. Hela våren och sommaren har jag använt bågar, men slutade trivas i dom. Dom var så små! Så nu har jag köpt ett par som är lite större, inte jättestora. Men ändå åt vintagehållet. Me like!

Igår så hamnade jag i en liten diskussion på facebook om abort! Jag blev minst sagt ledsen och bedrövad i anden när jag läste folks åsikter om det. Jag ser det såhär. Ingen, absolut ingen människa har rätten att ta någon annans liv. Att göra abort - är att ta någons liv. Det finns så många argument som ska försöka tala om varför det ska vara okej med abort. Ett expempel som många många kör med är; "Om jag blir våldtagen och gravid så måste jag få göra abort" Det låter hårt, men nej. Du har fortfarande inte rätten att släcka det lilla livet. Gud har en så stor plan för det där lilla barnet, även om dess biologiska far är en otäck våldtäktsman. Vad säger att du har rätten att ta död på det? Eller "Jag var full, och råkade ha oskyddat sex. Jag är bara 16 år, och är för ung för att bli mamma". Sådant ska man tänka på innan man ens stoppar flaskhalsen mot munnen. Man måste ta ansvar för sina handlingar, och det ansvaret är inte att döda det lilla liv som börjat växa. Dagens sverige predikar "Pröva! Utforska! Det är din kropp, gör vad du vill med den", alla rader av tidningar i tidningshyllorna predikar "Bättre sex i sommar! Så får du honom/henne i säng!" etc etc. Dagens ungdomar matas med så mycket vridna bilder av vad sex egentligen handlar om. Om sverige idag vågade stå för våra urkristna värderingar, de värderingar som Gud har givit oss för vårat eget bästa. Skolorna borde tala om hur vackert det är med sex mellan två människor, en man och en kvinna som bara håller sig till varandra efter det att dom avgett löften inför Gud om att det ska vara just dom! Skolorna borde berätta om dom känslomässiga band som byggs mellan två människor genom ett samlag. Fysiska ämnen som förs över till varandra som gör att man blir just det, ETT med varandra. Som Gud talar om att vi blir när vi har samlag! Om detta lärdes ut i skolorna så tror jag att abortprocenten skulle minska drastiskt. Idag får man göra abort tills det att barnet är 22 veckor gammalt. Det är helt befängt! Ett par veckor till i mammas mage så skulle det vara så pass stort att det skulle överleva om det föddes så mycket för tidigt! Jag låter arg. Och det är jag också! Finns det något ämne som kan göra mig helt andligt bedrövad så är det just detta. Barn ska få födas. Vi ska visa dom barnen kärlek, även om deras föräldrar visar avsky! Vi ska visa dom att det finns en härlig plan för deras liv, en plan som är planerad av konungarnas konung! Vår Gud! Detta är verkligen något att be för. Ca 100 små människoliv släcks varje dag. Över 30.000 på ett år! Ofattbart! Det finns så mycket mer att säga om detta, jag önskar jag kämpade hårdare för de ofödda barnens rätt till ett liv!

Och, nedan visar jag ett klipp som är obligatoriskt att se/lyssna på! Det är David Phelps som sjunger Oh holy night. Den absolut bästa versionen av den låten, som är otroligt stark! En lovsång är det minsann, och den spelas kommersiellt runt om i sverige hela julen! Amen!

Fridens liljor!



Kommentarer
Postat av: Klara

Åh! Snygga glasses.

2009-12-02 @ 23:08:44
URL: http://claarie.blogg.se/
Postat av: j

igår pratade jag precis om abort med en vän och sa en del av det du skrev, coolt att du skriver om det just när jag vi pratade om det! men du har helt rätt, det är bokstavligt talat att ta någons liv. det är bra att du tar upp sånt här i bloggen, fortsätt som du gör! :)

2009-12-02 @ 23:27:28
Postat av: joy

Nu håller de på också med gengrejer så att man ska kunna designa sitt barn.

Att man också ska få välja bort barnet om det har något handikapp.

Barn är inte längre en gåva, utan en accessoar som ska passa in i ens liv...



Gud gråter i himlen..

2009-12-03 @ 11:50:08
URL: http://exxie.blogg.se/
Postat av: natalie hanna

Men man kan ju inte tro att det är smärtfritt för en människa som blivit utsatt för våldtäkt att behålla barnet. Är det ändå inte bättre, i vissa fall, att barnet får vara hos Gud i himlen än att gå runt & veta hela livet att ens pappa är våldtäcktsman och att barnet inte var planerat?

2009-12-03 @ 16:38:02
URL: http://lovelyminutes.blogg.se/
Postat av: natalie hanna

Nej nej, jag tycker inte att det är okej att ta bort ett barn om det har en sjukdom. Det är värre att må psykiskt dåligt än fysiskt.

Jag säger inte emot dig på det sättet, jag avskyr abort.

Men personligen så tycker jag inte att man ska "gå runt" och berätta för alla vad man tycker är rätt och fel, för folk känner sig dömda då. Jag har själv sagt precis sånna saker som du, men de runt omkring mig som inte trodde på Gud blev bara sårade och kände sig som dåliga människor. Kan man verkligen tala om Guds kärlek samtidigt som man blir arg och "skäller" ut människor som gör fel?

Hade alla människor haft Guds kärlek i sina liv hade de förmodligen inte "stoppat flaskhalsen mot munnen" och supit sig fulla varje helg. Att gå ut med vad man borde och inte borde göra visar inte NÅGONSTANS Guds kärlek, och för mig är det det enda tron handlar om. :)

2009-12-03 @ 20:36:58
URL: http://lovelyminutes.blogg.se/
Postat av: Klintan

Haha, jag länkade den på facebook 29/11 ;) den väcker så fina minnen.

2009-12-04 @ 00:33:39
Postat av: Jonnys sara

Hej eddie, vill verkligen inte att du ska bli sur eller nått nu men jag kan hålla med dig till en viss nivå det här om abort. Jag är verkligen inte för det och det ska inte användas som ett slags preventiv medel av människor men när det kommer till att man blivit gravid av en våldtäkt så tycker jag att man måste få göra abort. Tänk att bli påmind om denna hemska händelse värje gång man tittar på sitt eget barn, ett barn är något man ska älska och värdesätta högre än sitt eget liv men jag tror att det kan bli väldigt svårt att älska och ge sitt barn den kärlek det behöver om man varje dag och varje sekund måste påminnas om det hemska man själv blivit utsatt för. Tycker även att abort kan vara bra om man upptäcker på ultraljud att barnet inte har en chans att överleva utanför livmodern, jag säger inte att det är lätt men kanske något mindre jobbigt att förlora ett barn i v12 än att behöva föda ut ett färdigvuxet barn i v40 som dör på direkten eller vad tror du? menar inte att du på något sätt har fel i det du säger men ibland kanske man bara måste tänka lite på det lilla barnet vars mamma inte ens kan med att hålla i det. kram sara

2009-12-07 @ 00:48:16
URL: http://neccin.blogg.se/
Postat av: j

jag kan lite föstå du du tänker "Jonnys sara", men samtidigt tror jag faktiskt inte att du skulle tänka på det varje gång du ser ditt barn. Ovasett om pappan så skulle vara en våldtäksman så tror jag inte du skulle älska ditt barn mindre för det? Det är ändå ditt barn! Sen finns det ingen rättighet till att ta någons liv, oavsett situation..Kan inte förstå hur någon kan tro att det kan bli väldigt svårt att älska sitt barn ifall pappan skulle vara våldtäksman? Jag är övertygad om att man hade älskat det lika väl så som om du fick det med någon annan person. Jag tror istället att man hade blivit mer påmind om man nu hade gjort abort, att döda sitt eget barn borde väl göra en mer påmind? Jag är inte här för att säga att du tycker "fel" osv, ville bara föra fram min åsikt, Ha det fint!

2009-12-10 @ 00:46:49
Postat av: Adam Lagerqvist

Först, till Eddie:



Du menar att din gud har en speciell plan med varje liv. Om det var sant så skulle din gud rädda det barnet och inte låta dess mor göra abort. Du menar att din gud har makten och viljan att rädda det här barnet, men ser inte felet i att han inte gör det.



Till j:



Jag vet inte var jag ska börja. En nära vän till mig blev våldtagen för snart två år sedan. Våldtäkten medförde bland annat att hon försökte ta livet av sig, grät varje dag, panikångest, mardrömmar där våldtäkten spelades upp om och om igen, mardrömmarna förde med sig sömnproblem, hon gick på antidepressiv medicin och sömntabletter för att få sova något överhuvudtaget.



Jag vet, att om hon hade blivit gravid den natten så hade hon inte funnits här idag.



Hur kan du ha mage att säga att hon inte skulle få göra abort? Hon var 16 år när hon blev våldtagen, hade hon blivit gravid och tvingats behålla barnet är jag 100% säker på att hon hade gjort ett nytt självmordsförsök och lyckats.

2009-12-16 @ 00:50:53
URL: http://theaudioinjectedsoul.blogspot.com
Postat av: j

Jag kan på ett sätt förstå lite av hur du tänker, men jag ser att du tydligen inte kan förstå mina tankar. Dock så tror jag att du bara ser det från ett perspektiv nu, jag vet också människor som blivit våldtagna och jag vet hur just de personerna känt efter osv. Det är verkligen hemskt med våldtäcker, men trots detta tycker jag fortfarande inte det är rätt med abort, för det innebär att du dödar ett barn. Sen så tror jag verkligen att Gud kan förvandla vilket liv som helst till vad som helst. Du kanske inte har en tro på Gud så det är nog inte lika lätt för dig att se det från mitt perspektiv, som tvärt om. Fasten du säkert tänker lika dant om mig. Om den här tjejen verkligen mått så dåligt, tror inte du det fanns chans att om hon nu blivit gravid och gjort abort, att hon skulle kunna tagit självmord då också? Eller att hon skulle ta självmord av någon annan anledning? Fast jag tycker i allmänhet också att självmord är fel och egoistisk. Detta håller du säkert inte heller med om, men jag vet även där familjer vars barn tagit självmord och deras liv varit totalt förstörda efter. Självklart vore det förförligt om denna tjejen hade tagit sitt liv av en sådan orsak, eller vilken orsak det än vore för. Det är också svårt för andra och sätta sig in i hur just hon kände. Fast jag tror faktiskt inte man skulle kunna svara på hur människor hade agerat i framtiden, man kan bara tro. Trots alla faktorer, vad det än är..så nej, det är inte rätt att döda ett barn. Jag vet att vi har olika uppfattningar, men för mig så hade det barnet isåfall varit lika levade som henne själv och lika värdefullt. Sen frågar du hur jag kan ha mage att säga att hon inte skulle få göra abort, jag resonernar lite tvärt om. Hur kan man ha mage att döda ett barn? Men jag ser att du inte tänker lika dant och det respekterar jag. Hoppas du kan respektera mina åsikter också.

2009-12-18 @ 00:50:25
Postat av: Adam Lagerqvist

Till att börja med så vore det schysst ifall du i fortsättningen kunde skriva med någon sorts styckeindelning, blir otroligt jobbigt att läsa när allt bara står i en klump. Nu till innehållet:



"Du kanske inte har en tro på Gud så det är nog inte lika lätt för dig att se det från mitt perspektiv, som tvärt om."



Nej, det har jag inte. Däremot har jag haft en tro på Gud, men kommit fram till att han med all största sannolikhet inte existerar.



"Om den här tjejen verkligen mått så dåligt, tror inte du det fanns chans att om hon nu blivit gravid och gjort abort, att hon skulle kunna tagit självmord då också?"



Jag förstår inte resonemanget alls här. Självklart hade det funnits en chans att det hände ändå, men det har ju ingenting alls att göra med abortfrågan.



"Fast jag tycker i allmänhet också att självmord är fel och egoistisk. Detta håller du säkert inte heller med om, men jag vet även där familjer vars barn tagit självmord och deras liv varit totalt förstörda efter."



Jo, det håller jag med om, varför antog du att jag inte skulle göra det?



En tjej i min klass begick självmord, och ett år senare gjorde hennes mamma samma sak för att hon inte orkade leva utan sitt barn - trots att hon precis fött ett nytt. Jag förstår återigen inte på vilket sätt det här stödjer din tes?



"Trots alla faktorer, vad det än är..så nej, det är inte rätt att döda ett barn."



Först och främst så är det inte ett barn man dödar, utan ett foster - alltså ingen tänkande människa. Går alltså inte att jämföra med t ex en 2-åring.



"Hoppas du kan respektera mina åsikter också. "



Nej, jag respekterar inte dina åsikter. Däremot är det självklart att du ska få ha dom, även om jag tycker att dom är åt skogen fel. Det är det som kallas åsiktsfrihet.

2009-12-18 @ 10:57:35
URL: http://theaudioinjectedsoul.blogspot.com
Postat av: j

Jag antog att du inte skulle skriva att du inte respekterar mina åsikter. Men bara för att man respekterar någons åsikter behöver det inte betyda att man tycker och tänker lika dant!



Men jo de är precis där vi tänker så olika, när du skriver att det inte går att jämföra med en 2-åring. Jag tror att man kan jämföra det, men visst det kanske inte är helt samma sak. Däremot så hade tjejen, om hon nu hade valt att begå självmord, ett val. Hur hemskt det än hade varit, medans barnet inom henne inte hade haft något val. Jag anser att barnet är lika levande som henne själv och det är det vi har så olika syn på.



Men du får tycka och tänka som du vill.

God Jul!

2009-12-24 @ 21:51:12
Postat av: Adam Lagerqvist

Nej, man behöver inte tycka likadant. Men jag respekterar inte dina åsikter, jag tycker att dom är helt åt skogen och kan inte för allt i världen förstå hur man kan resonera som du gör.



Vill du kanske inte äta rom och ägg heller? Du vet, det är ju faktiskt djurens foster!



Nejvisstja, jag glömde ju, det är ju bara människan som har en själ. Du måste ju på något sätt mena att själen är något som människan avlat fram genom evolution, hur nu fasen det skulle gå till. Varför saknar djuren denna, och vad har du för grund till det - mer än en flera tusen år gammal bok?

2010-02-10 @ 22:35:28
URL: http://theaudioinjectedsoul.blogspot.com
Postat av: Adam Lagerqvist

Eller förresten! Du kanske inte tror på evolutionen heller?

2010-02-10 @ 22:47:23
URL: http://theaudioinjectedsoul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0