Nu kom det långa och det djupa



Jag ska berätta något som skrämmer mig. Något som säkert kommer få många läsare att känna sig provocerade.
Det som skrämmer mig, är dagens frikyrkosverige. Frikyrkokulturen har blivit som vilken subkultur som helst. Man behöver egentligen inte vara en överlåten kristen för att kallas frikyrklig. Bara man klär sig rätt och går på alla ungdomsmöten så är det lugnt. I kyrkan predikas marsmallowsbudskap. Budskap som ska ligga alla till lags, ingen får känna sig provocerad eller stött. Detta är vad jag har upplevt. Det finns en kinesisk pastor som har fått se sådana otroliga mirakel, så otroligt många människor frälsta, han fick frågan; "Varför ser vi ingen väckelse i sverige idag?" Han svar var; "Ni predikar inte Guds ord". Och jag tror det stämmer! Detta skriver jag inte för att jag tror att jag skulle vara bättre än någon annan. Men jag har börjat tröttna. Jag vill se väckelse, då måste vi predika och tala så att folk förstår att dom måste vända om 180 grader! Guds ord är inte alltid mjukt och fint, ibland är det hårt och mycket tillrättavisande. Det man måste poängtera är att det bara är av kärlek Gud tillrättavisar. Jag vill se en ny Jesuskultur växa fram, där det är Jesus som är fokuset, inte om man klär sig i Billabongkläder och gillar att surfa  (inget fel med det i sig, absolut inte). Jag vill se en ungdomskultur som har bibeln som sitt vapen, som står fast vid dom urkyrkliga värderingar som har tagits fram åt oss av kärlek. En ungdomskultur som inte viker för dagens sekulariserade samhälle, en ungdomskultur som vågar stå upp och säga "Nej! Detta är inte i enhet med Guds ord". Jag vill absolut inte upphöja mig själv, jag är en del i detta jag med. Men jag tänker kämpa, kämpa för att vi ska hitta tillbaka till det som är kärnan i den kristna tron.

"Vi är inte som de flesta, som för egen vinning förfalskar Guds ord. Nej, i Kristus predikar vi med rent sinne inför Gud det ord som kommer från Gud."
1 Korintierbrevet 2:17

Kommentarer
Postat av: Hanna

Väl talat Eddie, jag håller med till 100 % och även jag är beredd att kämpa!

2009-11-04 @ 18:47:22
URL: http://hannafeurst.blogspot.com
Postat av: moder

Värsta predikan Eddie!

Visst är det så, möte i ena stunden och på fyllan i andra...det är inte så det är tänkt tror jag heller. Men vi kan bara med vårt eget liv försöka vara goda förebilder, vi gör våra val och andra gör sina val här i livet.

Man kan aldrig skylla på andra människor i sina egna val.Och alla har vi olika åsikter om saker också.Det är också helt ok.

Men vi kan smitta andra med vår entusiasm och det vi tror på...hoppas det blir en epidemi!!

2009-11-04 @ 19:28:52
Postat av: Eddie

Amen moder! Amen!

2009-11-04 @ 19:36:38
URL: http://eddieskriver.blogg.se/
Postat av: joy

AMEN!!!

2009-11-04 @ 19:44:21
URL: http://exxie.blogg.se/
Postat av: sandy

en ny generation ungdomar är på väg! de som har fått göra valen själva och som inte längre lever på föräldrarnas tro och invanda mönster. fler och fler överlåter sig och står fast vid sina värderingar, fast de är obekväma i samhällets version. någonting är på gång, någonting stort! och vi skall fortsätta kämpa :)

2009-11-04 @ 19:49:18
URL: http://sabana.blogg.se/
Postat av: joy

Sandy: Jag ryser i kroppen. Något är verkligen på gång, och det är spännande, sjukt spännande!!

2009-11-04 @ 20:46:14
Postat av: Carolina

Radikalitet är livet.

tack för den här uppmuntran.

nu kör vi!



sverige behöver oss,idag.

2009-11-04 @ 21:55:37
URL: http://carrolina.blogg.se/
Postat av: Natalie:)

Synd bara att kyrkor inte lever av äkta kärlek längre. För mycket krav på människor. :/

2009-11-04 @ 22:20:21
URL: http://lovelyminutes.blogg.se/
Postat av: ..

Du annar inte hur uppmuntrande din blogg är!

Blir så uppmanad att stå upp för min tro!

Sprida Jesus kärlek är vad vi kristna behöver göra!

Tack!



2009-11-04 @ 23:10:26
Postat av: Hanna

Jag blir så peppad när jag läser det här! Det här är verkligen vad det handlar om! Det är en enorm uppmuntran att läsa vad du skriver, det ger mig ork att kämpa vidare.



Tack

2009-11-04 @ 23:21:17
Postat av: Niklas

Bra skrivet eddie! Jag tycker som du,

fortsätt skriv från ditt hjärta!!

/Niklas Werner

2009-11-05 @ 18:54:34
Postat av: Eddie

Tack för alla kommentarer! :)



Fridens!!

2009-11-05 @ 21:13:55
URL: http://eddieskriver.blogg.se/
Postat av: Johanna

Wow Eddie! Jag blir alltid uppmuntrad när jag läser din blogg och jag håller verkligen med dig!

2009-11-08 @ 23:10:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0